پایگاه خبری بهگزین (ویژه لوازم خانگی و آشپزخانه)
دارای مجوز از هیات نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری ها
درباره وبلاگ


www.behgozeen.ir
اصالت این پایگاه خبری با مراجعه به
«سامانه جامع رسانه های کشور» به نشانی :
www.e-rasaneh.ir
قابل راستی آزمایی است.

مدیر وبلاگ : بهگزین
نویسندگان
نظرسنجی
آیا به یک پایگاه خبری ویژه لوازم خانگی نیاز هست؟





سخنگوی انجمن لوازم خانگی : کارخانه های تولید لوازم خانگی به حداقل حاشیه سود قانع هستند و افزایش بی رویه قیمت محصولات یک رکود تورمی  را برای کارخانه ها به ارمغان می آورد. 


به گزارش بهگزین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی با اقتصاد گفتگویی با حمیدرضا غزنوی به شرح زیر انجام شد، وزارت صنعت و معدن و تجارت،  هفته گذشته مجوز آزادسازی قیمت لوازم خانگی را صادر کرد. طبق بخشنامه‌ی جدید، تعیین قیمت کالا بر عهده تولیدکنندگان و با نظارت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خواهد بود. نتایج این تصمیم تازه چیست؟  

 نباید این موضوع را به عنوان  آزاد سازی نرخ لوازم خانگی تعبیر کرد. در چند وقت اخیر بازار افزایش قیمت را تجربه کرد. مشکلی اصلی  عدم شفافیت قیمت ها بود.

معیار افزایش چه بود؟

در حال حاضر مجوز افزایش قیمت صادر نشده است بلکه مجوز اعلام و تعیین قیمت از سوی کارخانه ها صادر شده و سازمان حمایت هم باید به این موضوع نظارت کند. ضوابط هم ضوابط  سازمان حمایت است یعنی قیمت تمام شده محصولات تعیین شده و پس از آن 15 درصد سود تعیین می شود اگر خدماتی هم وجود داشته باشد  15 درصد هم برای آن در نظر گرفته شود.  پیش از این  سازمان حمایت هر ساله افزایش قیمت 9.6 درصدی را برای کارخانه ها در نظر می گرفت. با توجه به اینکه در چند وقت اخیر قیمت مواد اولیه و نهاده های تولید بیش از 100 درصد افزایش قیمت داشت، با سقف 9.6  ادامه فعالیت برای کارخانه ها دشوار می شد.  در نتیجه کارخانه ها تعطیل شده و قدرت تولید کننده پایین  می آمد.

چرا؟

به دلیل یک سقف قیمتی نامتعارف تمامی بخش ها با مشکل رو به رو شد. مکانیزم بازار تعیین قیمت مناسب نبود. تولید کننده نه می توانست تولید کند و نه توان فروش داشت؛ در نتیجه تولید انجام نمی شد.

نتیجه عملکرد  چند ماه اخیر ایجاد مشکل برای تولید کننده و خریدار بود. نهایتا تصمیم بر این شد تا قیمت گذاری واقعی از سوی کارخانه ها انجام شود. البته کارخانه ها تمایلی برای افزایش قیمت ندارند.

چرا؟  کارخانه ها چطور می توانند خلاء افزایش قیمت ها را جبران کنند؟

کارخانه ها با افزایش قیمت فراوان  وارد یک رکود تورمی می شوند چون قیمت وقتی افزایش پیدا کند توان مردم محدود می شود. تولید کننده راضی به افزایش قیمت نیست بلکه مجبور است و به حداقل افزایش قیمت راضی می شود. افزایش قیمت محصولات توسط کارخانه ها تابعی از افزایش قیمت تمام شده محصول است.  افزایش قیمت  غیر متعارف توسط کارخانه ها غیر ممکن است. البته قیمت های مواد اولیه و قطعات بسیار زیاد  شده برای مثال یکی از قیمتهایی که بالا رفته هزینه های مالی کارخانه ها است یعنی  سال گذشته 3700 تومان دلار قیمت گذاری می شد  با باز شدن ال سی ها مواد اولیه و تجهیزات خریداری می شد پس از 6 ماه پول  آن پرداخت می شد الان ارز بازار ثانویه 8500 شده است و  ال سی هم باز نمی شود باید پول نقد پرداخت کنیم بین 380 تا 8500 تومان است یعنی  حدود 26 برابر  شده است یعنی باید نقدینگی کارخانه ها  26 برابر  باشد تا بتواند  ادامه کار دهد. اگر یک کارخانه سال گذشته با 100 میلیارد تومان فعالیت می کرد امسال باید 2600 میلیارد تومان پول داشته باشد تا همان کار را انجام دهد. لذا هزینه های مالی فوق العاده بالا رفته است.  با این احوال کارخانجات افزایش نامتعارف ندارند.

 در صحبت های خود به تامین مواد  اولیه اشاره کردید با توجه به اینکه بخش عمده ای از مواد اولیه از بورس کالا تهیه می شد  و مشکلاتی را برای کارخانه ها به وجود آورده بود؛ نتایج این موضوع چه مشکلاتی به بار می آورد؟   

دلیل این مشکلات بورس نیست. بورس کالا به تنهایی پدیده درستی است و قرار بود مشکلات را بر طرف کند؛ اما مشکل اصلی  سایت بهین یاب وزارت صمت است. هر کس  که پروانه بهره برداری گرفته و فعال است با حضور در بهین یاب می  توانند در بورس کالا حضور داشته و  محصول خریداری کنند. اکثر این افراد دلالانی هستند که از پروانه بهره برداری خود استفاده می کنند، می روند مواد را می خرند و به تولیدکننده می فروشند. در نتیجه مشکل سایت بهین یاب است نه بورس کالا .

با توجه به اینکه شرکت های لوازم خانگی با شرکت های خارجی قرارداد همکاری دارند. در دوران تحریم ها چه مشکلاتی برای تولیدکنندگان  به وجود می آید؟

در حال حاضر بیشترین مشکل با شرکت های کره ای است.کره ای ها پیشتاز تحریم ها هستند. تحریم در صنعت لوازم خانگی هزینه ها را بالا می برد اما باعث بحران بسیار زیاد نمی شود. تولیدکنندگان ایرانی وابستگی به یک شرکت خاص ندارند غیر از برندهای خارجی که در کشورمان فعال هستند.چون این برندها به شرکت مادر خارجی وابسته هستند، در نتیجه باید مانند شرکت مادر در زمان تحریم ها عمل کنند.




نوع مطلب : مصاحبه، 
برچسب ها : رکود،
لینک های مرتبط : بااقتصاد،
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :