لوازم خانگی هوشمند در خدمت سلامتی

خانه شما هوشمندتر می شود و تقریباً برای هر سؤالی که در مورد سلامت خود و نحوه مدیریت آن دارید، دستگاهی وجود دارد که می تواند به آن پاسخ دهد.

به گزارش بهگزین به نقل از سلامت نیوز  یک تخت خواب هوشمند کیفیت و الگوی خواب شما را کنترل می کند و با حرکات بدن شما حین خواب تنظیم می شود. یک یخچال هوشمند به شما می گوید چه زمانی شیر شما ترش شده است و آیا به اندازه کافی مثلا سبزی در یخچال خود دارید یا نه !
دستگاههای هوشمند  رژیم غذایی ، فعالیت، فشار خون و قند خون شما را ردیابی می کنند و نتایج را برای پزشک ارسال می کنند.به عبارتی دستگاه‌های با فناوری پیشرفته به ما قدرت می‌دهند تا از سلامت خود بیشتر آگاه شویم و به پزشکان کمک می‌کنند مشکلات را زودتر تشخیص دهند.

خانه متصل به فناوری
خانه هوشمند به لطف اینترنت اشیا (IoT) امروز در دسترس است. IoT به میلیاردها دستگاهی اشاره دارد که به اینترنت متصل هستند و اطلاعات را به اشتراک می گذارند.
همان فناوری که به پزشکتان اجازه می‌دهد فشار خون و سطح قند خون شما را کنترل کند و بررسی کند که آیا آن‌طور که باید ورزش کرده‌اید یا خیر. اینترنت اشیا شما را به پزشکتان متصل می کند و بالعکس.

پیوند دادن شما با پزشکتان
چکاپ یک بار در سال تصویر کاملی از سلامت شما به پزشک ارائه نمی دهد. دیوید جی آرمسترانگ، پروفسور جراحی در دانشکده پزشکی کِک از USC، می گوید: “بسیار اوقات، ما این بازه زمانی بسیار کوچک را با بیماران خود داریم. اگر خوش شانس باشیم، 15 تا 20 دقیقه است.”
در طول بقیه سال، پزشک باید مطمئن شود که شما داروهای خود را مصرف می‌کنید ، وزن و فشار خون خود را تحت کنترل نگه می‌دارید و تمام بخش‌های دیگر سلامت خود را بدون اینکه واقعاً شما را ملاقات کند، مدیریت می‌کند.

از طریق نظارت از راه دور بیمار، پزشک می‌تواند سلامت شما را ردیابی کند و وضعیت بیماری‌های مزمن مانند دیابت و بیماری قلبی را با استفاده از فناوری‌های خانگی مانند موارد زیر بررسی کند:
مانیتور فشار خون و قند خون
الکتروکاردیوگرافی (استفاده از الکتروکاردیوگرام یا EKG ) و مانیتورهای ضربان قلب
پالس اکسی متر (برای اندازه گیری سطح اکسیژن خون )

ترازوی هوشمند
پوشیدنی هایی که رژیم غذایی، سطح استرس و فعالیت را ردیابی می کنند.تمام این اطلاعات بهداشتی در زمان واقعی به مطب پزشک شما منتقل می شود. اگر این دستگاه‌ها مشکلی را احساس کنند، پرستار یا پزشک شما هشداری دریافت می‌کند تا با شما تماس بگیرد.
برخی از فناوری های جدیدتر یک گام فراتر می روند. به عنوان مثال، یک تشک حمام هوشمند وجود دارد که می‌تواند مناطقی از گرما را در پای شما حس کند -که میتواند نشانه‌ای از شروع ایجاد زخم دیابت باشد-. می تواند قبل از این که زخم به اندازه کافی آسیب وارد کند به پزشک شما بگوید که نیاز به درمان دارد . آرمسترانگ، مدیر مرکز استریم مراقبت‌های بهداشتی می‌گوید: «اکنون می‌توانیم مشکلات پوستی را شناسایی کرده و آن‌ها را قبل از شروع، واقعاً ارزان، متوقف کنیم».
آویز دور گردن می تواند سقوط شما را پیش بینی کند و به شما و پزشکتان هشدار دهد. آرمسترانگ می‌گوید: «به جای اینکه «من زمین خوردم و نمی‌توانم بلند شوم»، اکنون این جمله است: «شما در حال سقوط هستید ».
لوازم خانگی هوشمند ممکن است به زودی حتی هوشمندتر شوند. یخچال آینده به شما می گوید که آیا به اندازه کافی غذای سالم در آن قرار می دهید یا خیر. توالت شما تشخیص می دهد که آیا شما به اندازه کافی به دستشویی می روید یا نه.

زندگی سالمندان در خانه های هوشمند
یکی از کاربردهای بزرگ لوازم هوشمند این است که به افراد مسن کمک می کند تا به جای اینکه مجبور باشند به یک خانه سالمندان نقل مکان کنند، با خیال راحت در خانه های خود بمانند. با نظارت بر سلامت از راه دور، پزشکان و اعضای خانواده می توانند به صورت 24 ساعته از بیمار یا عزیزان خود مراقبت کنند.

حسگرها نه تنها می‌توانند علائم حیاتی مانند دمای بدن، ضربان قلب، ضربان تنفس و فشار خون را کنترل کنند، بلکه خانه‌های هوشمند می‌توانند با هوش مصنوعی برای تشخیص تفاوت‌ها در الگوهای طبیعی استفاده کنند – برای مثال، اگر صبحانه نخورده‌اید یا شما به اندازه کافی نمی خوابید هر گونه تغییر به خانواده یا پزشک شما هشدار می دهد. در صورت اورژانس پزشکی مانند حمله قلبی یا سقوط، دستگاه های هوشمند می توانند آمبولانس را احضار کنند.
دستگاه های هوشمند همچنین می توانند به عنوان مدیر دارو عمل کنند. به عنوان مثال، جعبه قرص شما نه تنها می تواند زمان مصرف دارو را به شما اطلاع دهد، بلکه می تواند قرص ها را نیز توزیع کند و نحوه مصرف آنها را نیز توضیح دهد. برنامه هایی که به بیماران یادآوری می کنند که داروهای خود را مصرف کنند بسیار ارزشمند هستند، به ویژه برای بیماران مسن، جایی که تجویز بیش از 10 دارو برای آنها غیر معمول نیست.
فن‌آوری‌های هوشمند همچنین می‌توانند تغییرات محیط را حس کنند – برای مثال، اگر در خانه شما خیلی گرم شود یا دود یا گاز در هوا وجود داشته باشد.

خطرات فناوری و خانه هوشمند
هر زمان که اطلاعات حساس سلامتی را از طریق اینترنت ارسال می کنید، این احتمال وجود دارد که به دست افراد نادرستی برسد.
اخرید فناوری را فقط از تولیدکنندگان معروفی پیشنهاد می‌ شود که از نظر امنیت، سیاست حفظ حریم خصوصی قوی، و فناوری‌هایی مانند رمزگذاری برای محافظت از داده‌های سلامت خصوصی شما شهرت خوبی دارند.
از طرفی، داشتن یک رمز عبور قوی و به روز بودن هر گونه به روز رسانی نرم افزاری، که معمولاً شامل به روز رسانی های امنیتی است، مهم است.
همچنین از پزشک خود بپرسید که چه نوع اطلاعاتی را جمع‌آوری می‌کند و چگونه برنامه‌ای برای محافظت از امنیت شما در هنگام استفاده از دستگاه‌های متصل هوشمند دارد و به یاد داشته باشید که “شما می توانید در هر زمان دسترسی را لغو کنید”،

قبل از خرید وسائل هوشمند به چه چیزی فکر کنید؟
متخصصان پیشنهاد می‌کنند همانکاری را که هنگام خرید خودرو انجام می‌دهید، قبل از خرید دستگاه‌های هوشمند هم انجام دهید. از پزشک خود بخواهید توصیه هایی را در مورد هر محصولی که قصد خرید آن را دارید به شما بدهد.
نکته دیگر هزینه است. امروزه، بسیاری از فناوری‌هایی که پزشک شما تجویز می‌کند توسط Medicare و برخی از شرکت‌های بیمه سلامت خصوصی تحت پوشش قرار می‌گیرند ، اما اگر محصول مصرفی مانند یخچال یا ردیاب تناسب اندام را خریداری می‌کنید احتمالا باید همه هزینه ها را خودتان متقبل شوید.
فونتانا می‌گوید: «درک اینکه چه چیزی دریافت می‌کنید و چگونه برای آن هزینه می‌کنید، واقعاً مهم است. آیا برای سخت افزار فقط یک بار هزینه می پردازید یا اشتراک ماهیانه دارد؟ آیا باز کردن قفل برخی از ویژگی ها برای شما هزینه بیشتری دارد؟
همچنین بررسی کنید که آیا دستگاه شما به راحتی با سایر پلتفرم های فناوری خانه شما مانند Google Home یا Amazon Echo یکپارچه می شود یا خیر.
در نهایت، بررسی کنید که آیا دستگاه دارای یک جامعه رسانه اجتماعی فعال است، جایی که کاربران نکاتی را در مورد نحوه بهینه سازی و عیب یابی به اشتراک می گذارند. فونتانا می‌گوید: «این واقعاً به شما کمک می‌کند تا بیشترین بهره را از دستگاه خود ببرید.
به یاد داشته باشید که هر چقدر هم که یک دستگاه بهداشتی هوشمند با تکنولوژی بالا باشد، نمی تواند جایگزین پزشک شما شود. شریان می‌گوید: «بسیار مهم است که به طور فعال آن اطلاعات را با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود در میان بگذارید