استعلام اصالت لوازم خانگی با کد رهگیری

معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه کالایی که قانونی از مجاری رسمی وارد نشود، هنگام بروز ایراد یا اختلال در عملکرد، برای رسیدگی به شکایات هیچ جایگاه قانونی و رسمی ندارد گفت: استعلام اصالت و گارانتی کالا برای کالاهای مشمول با شناسه رهگیری و استعلام با برند و سریال امکانپذیر است.

به گزارش بهگزین به نقل از خبرگزاری فارس،مرتضی بیدآبادی با بیان اینکه برندهای محبوب در ایران آنقدری طرفدار دارد که افراد سودجو را وسوسه به تولید و عرضه اقلام قاچاق و تقلبی کند، بنابراین باید راه‌های تشخیص اصل بودن لوازم خانگی را بدانیم که این امر با استفاده از شماره سریال و مدل هر محصول امکانپذیر است.

وی تاکید کرد: برای این کار شماره سریال لوازم خانگی که روی بدنه آنها حک شده بدون اکتفا به سریال برچسب‌ها در گوگل جستجو کنید پس از اینکه وارد سایت اصلی شدید، محصول را با محصول موجود در فروشگاه مقایسه کنید آنها باید دقیقا مانند هم باشند.

بیدآبادی با بیان اینکه توجه به ظاهر محصول و جزئیات ظریف طراحی آن و مقایسه با نمونه‌های سایت اصلی الزامی است به طوری که مدل محصول را عینا مانند شماره سریال لوازم خانگی در گوگل جستجو کنید یادآور شد: مدل باید از روی بدنه محصول خوانده شود نه از روی برچسب‌های نصب شده روی محصول.

وی در ادامه متذکر شد: اگر مدل محصول را در اینترنت پیدا نکردید، محصول تقلبی است به نحوی که نمونه‌های تقلبی معمولا در یکی دو حرف یا عدد با محصول اصلی تفاوت دارند.

معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان تصریح کرد: مطابق ماده ۴ قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان؛ کالاهای سرمایه‌ای از جمله خودرو سنگین یا سبک، ماشین آلات صنعتی-کشاورزی، راهسازی، لوازم خانگی، مصنوعات الکتریکی و الکترونیکی، صوتی و تصویری و وسایل ارتباطی مکلف به داشتن نمایندگی رسمی و تعمیرگاه مجاز، تأمین قطعات یدکی و ارائه سرویس و خدمات بعد از فروش هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر محصولاتی تلفن همراه، یخچال، یخچال فریزر، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و مایکروویو، دارای شناسه رهگیری و قابل استعلام از سامانه جامع گارانتی به نشانی IRANGS.IR است اظهار کرد: استعلام اصالت و گارانتی کالا برای کالاهای مشمول با شناسه رهگیری و استعلام با برند و سریال امکانپذیر است.

بیدآبادی در پایان خاطرنشان کرد: برای این منظور می‌توانید شناسه رهگیری یا برند و سریال آتر از روی بسته‌بندی، بدنه یا کارت گارانتی خوانده و از طریق سایت استعلام کنید و مشخصات کالا و گارانتی آن را با کالای مورد نظر برای خرید مطابقت دهید.