شاهد افزایش تولید و عمق ساخت لوازم خانگی هستیم

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران:صنعت لوازم خانگی کشور در دهه اخیر به لحاظ كمی پیشرفت های خوبی را شاهد بودیم به طوری که  از سال ۹۶ با ۸ میلیون دستگاه در گروه های كالایی به ۱۸ میلیون تولید انواع لوازم خانگی دست یافتیم. ولی در تولید سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ افزایش هشت درصدی را شاهد بودیم كه ۶۵ درصد آن با عمق ساخت داخلی همراه بوده است.

به گزارش بهگزین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،عباس هاشمی  افزود: در حال حاضر در برخی از تولیدات لوازم داخلی تا ۱۰۰ درصد و در برخی كمتر تولید داخلی داشتیم كه البته كولر گازی و ماشین ظرفشویی از جمله كالاهایی بود كه با افزایش تولید همراه بوده است.
هاشمی اضافه کرد:  در خیلی از واحدهای تولیدی مراكز فناوری و نوآوری مستقلی ایجاد شده كه تحول آفرین بوده و شبكه خدمات پس از فروش گسترده شده ولی دولت در حكمرانی صادرات باید حمایت و بسته های تشویقی مطلوب ارائه دهد. در حالیكه مشوق های صادراتی و عوارض گمركی در دولت انجام نمی شود.
به گفته دبیركل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در تعاملات جهانی باید چاره اندیشی كرد چون در تامین و ارزش به دلیل محدودیت ها و تحریم ها جهشی وجود ندارد، لذا با پیدا كردن جایگاه ها و مزیت های مطلوبِ همصدایی به توسعه صادرات دست خواهیم یافت.
وی گفت: زمانیكه قدرت خرید مردم كاهش یابد اولویت های خرید تغییر می كند، توان خرید مردم مشكل كلان كشور است كه با روش های تامین مالی و حمایت های دولتی باید در این خصوص تدبیر شود.
هاشمی افزود: تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی با شركت های فولادی و نفتی باید اعتباری شود، قیمت های كشف شده بورس ساز و كار مناسبی برای تولیدكننده ندارد و بازار مزایده ای محسوب می شود كه در دریافت مواد اولیه مزیتی ندارد و از عوامل گران شدن كالاست.
او تصریح کرد: شبكه بانكی  باید اتصال منطقی با كشورهای مختلف را داشته و برقرار کند تا موانع بیرونی و مشكلات داخلی مرتفع شود. سهم صنعت از جی دی پی كشور ۱۳ درصد است در حالیكه صنعت از سهم مالیاتی كه پرداخت می كند ۶۸ درصد است كه متناسب نیست. چون تولید هم هزینه هایی دارد كه به جهش تولید نمی رسد.