بررسی گارانتی لوازم خانگی همزمان با استعلام کد رهگیری امکان پذیر است

مدیرکل دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صمت: از ابتدای اجرای طرح درج کد شناسه و رهگیری برای انواع کالا‌ها ، تاکنون نزدیک به ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار شناسه برای انواع کالا‌ها ثبت شده است.

به گزارش بهگزین به نقل از بازار نیوز،حمید محله ای افزود:۶۰الی ۷۰ درصد شناسه‌های ثبت شده در زمان دولت سیزدهم یعنی در طول ۲ ساله انجام شده است. براساس آخرین آمار‌ها، تا قبل از آغاز به کار دولت،فقط برای ۶۰۰ هزار قلم کالا کد شناسه درج شده بود، اما در طول زمان مذکور، با ثبت ۱ میلیون ۱۰۰ هزار کد شناسه کالا، این عدد به رقم یک میلیون ۷۰۰ هزار رسیده است.

وی همچنین درباره کد رهگیری کالا‌ها گفت.در  کنار این تعداد شناسه، تاکنون ۱۱ میلیارد کد رهگیری هم برای انواع کالا‌ها درج شده  است.وی خاطر نشان کرد:کد شناسه کالا مختص یک نوع کالا می‌شود، اما شناسه رهگیری، معیاری برای شمارش تعداد آن قلم کالا است

مدیرکل دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صمت:درباره آخرین وضعیت درج شناسه کالا برای لوازم خانگی اظهار کرد: بنابر دستورالعمل تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ضوابطی برای درج کد شناسه برای اقلام لوازم خانگی تدوین شده که بر اساس آن، اجرای این طرح برای لوازم خانگی، در قالب سه گروه کالایی انجام می شود.

حمید محله ای افزود: بر اساس این آیین‌نامه، گروه الف و ب به ترتیب شامل لوازم خانگی بزرگ مقیاس مثل یخچال و لباسشویی و همچنین اقلام سبک و کوچک می‌شود. علاوه بر آن دو گروه، در این دسته بندی گروه سوم هم به محصولات کامپیوتری، سرور‌ها و قطعات الکترونیکی اختصاص یافته است. در حال حاضر موعد اجرای درج کد‌های شناسه و رهگیری برای هر سه گروه فرا رسیده و تاکنون هم به مرحله اجرا درآمده است.

وی متذکر شد:در حال حاضر وضعیت استعلام‌گیری اصالت لوازم خانگی به گونه‌ای رقم خورده که همزمان با صدور یک کد شناسه برای یک قلم کالا، گارانتی آن محصول فعال و قابل بررسی می‌شود.