لوازم خانگی و قابلیت تعامل پذیری
به عنوان یک سنجه از این روند، کمتر از 13000 شرکت کننده صنعت در نمایشگاه CES 2024 (نمایش لوازم الکترونیکی مصرفی) خانه های هوشمند و لوازم خانگی را به عنوان یکی از علایق تجاری خود ذکر کرده اند و تقریباً دو سوم شرکت کنندگان از صنعت خانه های هوشمند در سطوح ارشد هستند.
این مقاله بر اهمیت لوازم خانگی در سیستم انرژی و چگونگی محبوبیت بیشتر لوازم خانگی متصل با افزایش آگاهی مصرف کنندگان از انرژی تاکید می کند. همچنین از CES به عنوان فشارسنج این روند یاد می کند که بسیاری از شرکت کنندگان در این صنعت علاقه خود را به خانه های هوشمند و لوازم خانگی ابراز کرده اند. این الگو به خوبی ساختار یافته است و اطلاعات مربوطه را برای پشتیبانی از نکات اصلی خود ارائه می دهد. با این حال، می‌تواند از مثال‌ها یا داده‌های خاص‌تری برای نشان دادن بیشتر رشد و تأثیر لوازم خانگی متصل بهره ببرد

عنوان یک فرصت مطلوب برای عرضه محصولات جدید، به عنوان مثال، یک شرکت کره ای فعال در سطح تکنولوژی، که مدت ها در خط مقدم این روند بوده است، پلتفرم مدیریت انرژی خانه SmartThings Energy خود را با یکپارچگی خدمات با تسلا و همچنین استفاده از آخرین نسل هوش مصنوعی در محصولات جدید از جمله نسل بعدی یخچال هوشمند هاب خانواده و جاروبرقی رباتیک.

🔸لوازم خانگی
 برای انعطاف‌پذیری و مدیریت انرژی در خانه، طیف وسیعی از لوازم خانگی را می‌توان به طور بالقوه درگیر کرد، از روشنایی هوشمند و کالاهای سفید گرفته تا فن‌آوری‌های گرمایش و سرمایش مانند HVAC و گرمایش فضا و آب و به‌طور فزاینده‌ای با جذب فزاینده PV روی پشت بام، ذخیره باتری و برق. وسايل نقليه.
  چگونه می توان ساختمان های کوچک را در انتقال انرژی از طریق انعطاف پذیری سمت تقاضا مشارکت داد؟!
 همراه با این موارد، نیاز به سیستم‌های کنترلی مانند حسگرها و دوشاخه‌های هوشمند و ترموستات‌ها، همراه با یک پلتفرم مدیریت با الگوریتم‌های محلی یا فضای ابری است.
واضح است که موفقیت چنین تحویلی هم به قابلیت‌های لوازم خانگی و هم به توانایی نزدیک شدن و بهره‌برداری از این قابلیت‌ها مربوط می‌شود، با یک شکل رایج کنترل در طیف وسیع‌تری از وسایل که امکان استقرار گسترده‌تر سیستم‌های مدیریت انرژی و افزایش انعطاف پذیری در دسترس – به طور خلاصه، قابلیت همکاری بین دستگاه ها و سیستم ها وجود دارد.
🔹وضعیت قابلیت تعامل پذیری
 پس وضعیت دستیابی به قابلیت همکاری لوازم خانگی چگونه است؟
 برای بررسی این موضوع ، پروژه پل اروپایی 18 پروژه (تعدادی که پاسخ دادند) را در مورد استفاده از وسایل و ویژگی های مرتبط با انرژی آنها بررسی کرد. از این تهویه مطبوع رایج ترین نوع دستگاه (در 11 پروژه) بود، پس از آن کالاهای سفید، اینورتر PV، ذخیره انرژی و شارژر EV، و همه پروژه ها به جز یک مورد شامل دو یا چند دسته لوازم خانگی بودند.
علاوه بر این، تقریباً تمام لوازم خانگی از تولید کنندگان بسیاری بودند و اکثر آنها، بیش از سه چهارم، در بازار موجود هستند.
 نظرسنجی Bridge نشان می‌دهد که وقتی مستقیماً به پرداختن به قابلیت همکاری می‌پردازد، پروژه‌ها رویکردهای مختلفی دارند، اگرچه اکثر آنها تمایل به ایجاد نوعی لایه قابلیت همکاری دارند.
به عنوان مثال، این امر با استفاده از حداکثر استانداردهای موجود، استفاده از متمرکزکننده‌های داده، ایجاد دروازه‌های سفارشی، استفاده از درایورها/آداپتورهای (تعامل‌پذیری) یا تکیه بر راه‌حل‌های موجود – رویکردهایی که بر تعامل تا دستگاه‌ها تمرکز دارند، محقق می‌شود.
همچنین رویکردهای دیگری برای دستیابی به این لایه وجود دارد که به نظر می رسد بیشتر بر مدیریت انرژی و رابط های ارائه شده تمرکز دارند. اینها شامل پیشنهاد یک مدل اطلاعات متعارف، اجرای یک چارچوب قابلیت همکاری معنایی و توسعه یک مدل اطلاعات مشترک (CIM) است.
به نظر می رسد دیگر رویکردها دوباره از رویکرد یکپارچه تری پیروی می کنند، جایی که الگوریتم های کنترل به سادگی با پروتکل های ارائه شده توسط دستگاه ها سازگار می شوند.
در مورد چارچوب خاصی که پروژه برای دستیابی به اهداف قابلیت همکاری استفاده می کند، پاسخ ها متمایل به ذکر راه حل های خود پروژه بودند. برخی از اینها در طول چند نسل پروژه توسعه یافته اند، در حالی که برخی راه حل های تجاری و منبع باز نیز وجود دارد.
یکی دیگر از یافته های قابل توجه این بود که متداول ترین تجمع در سطح محلی بود و پس از آن ابر و سپس ساختمان و محله. برخی از پروژه ها نیز برخی یا همه سطوح را با هم ترکیب کردند.
🔹محدوده پروژه و مراحل بعدی
 به طور کلی، این نظرسنجی نشان داد که پروژه‌ها در مراحل مختلفی از پرداختن به موضوع قابلیت همکاری لوازم خانگی هستند، که عمدتاً به دلیل دامنه‌های مختلف پروژه و مراحل مختلف پیشرفت است.
گزارش BRIDGE بیان می‌کند که همه پروژه‌ها عمدتاً بر قابلیت همکاری متمرکز نیستند، اما برای آنهایی که هستند، بررسی نتایج و در دسترس قرار دادن آنها بسیار مهم است تا مشتریان قابلیت همکاری بتوانند از آن بهره ببرند.
همچنین شناسایی و نزدیک شدن به گروه‌های ذینفع مرتبط با قابلیت همکاری لوازم خانگی، مانند تولیدکنندگان و مدیران انرژی، مهم است. الزامات و الزامات این گروه ها باید نامگذاری و ارزیابی شود.
اقدامات ویژه طرح ابتکاری BRIDGE برای سال های آینده عبارتند از:
 ● شناسایی نتایج/محصولات مرتبط از پروژه ها، ایجاد یک کتابخانه/مخزن با محصولات تولید شده توسط پروژه های مرتبط با قابلیت همکاری لوازم خانگی، از جمله توضیحات برای مقایسه، استفاده مجدد احتمالی توسط دیگران و غیره.
 ● شناسایی و نظارت/حمایت از فعالیت ها در جهت هماهنگ سازی/استانداردسازی در این زمینه
 ● شناسایی و نظارت بر استانداردها و راهکارهای مربوطه، از جمله ایجاد فهرست و شرح استانداردهای مرتبط با قابلیت همکاری لوازم خانگی، همراه با ویژگی های آنها
 ● ایجاد یک پایگاه داده لوازم هوشمند چند کلاسه با لیستی از ویژگی ها و رابط های مرتبط با انرژی
*سعید دولت یار_خبرنگار بهگزین