افزایش تولید لوازم خانگی در آبان ماه 1401
به استناد تحلیل کارشناسان مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، شامخ *آبان ماه گروه ماشین‌سازی و لوازم‌خانگی با عدد 54.3 نشان از بهبود اندک در وضعیت کسب‌وکارهای این گروهاست. بر همین اساس میزان تولید این گروه در آبان ماه افزایش خوبی داشته (61.4) و میزان سفارشات جدید بدون تغییر مانده است.
به گزارش  بهگزین به نقل از سیتنا، تحلیل کارشناسان مرکز پژوهش‌های اتاق ایران تحولات شامخ آبان‌ماه حاکی از این است که در این ماه، شامخ صنعت به دلایلی نظیر چشم‌انداز فزاینده قیمت مواد اولیه، با شامخ کل دچار واگرایی شده و باوجود افول شامخ کل، رشد کرده است.

بر همین اساس، شامخ آبان ماه گروه ماشین‌سازی و لوازم‌خانگی با عدد 54.3 بهبود اندک در وضعیت کسب‌وکارهای این گروه را نشان می‌دهد. با استناد به نتایج شامخ، میزان تولید این گروه در آبان ماه افزایش خوبی داشته (61.4) و میزان سفارشات جدید بدون تغییر مانده است. (50) سرعت تحویل سفارشات افزایش یافته (56.8) و در موجودی انبار مواد اولیه شاهد کاهش زیادی بوده است (40.9). میزان استخدام نیروی کار این گروه در آبان ماه افزایش یافته (56.8) و به دلیل رشد زیاد قیمت مواد اولیه (77.3) میزان موجودی انبار مواد اولیه کاهش زیادی داشته است. این گروه در آبان ماه با افت قابل‌توجه صادرات (40.9) و عدم‌تغییر فروش داخلی (50) مواجه بوده است.

قسمت عمده‌ای از قطعات در حوزه لوازم‌خانگی وارداتی است که با افزایش نرخ ارز شاهد افزایش هزینه تولید و رشد قیمت مواد اولیه در این گروه بوده‌ایم. رشد زیاد بهای مواد اولیه که از سوی مدیران خرید این گروه اشاره شده است به همین علت است.

در بازارهای صادراتی کشورهای همسایه مثل عراق، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، ازبکستان و آذربایجان ازجمله مقاصد صادرات لوازم‌خانگی ایرانی هستند و به برخی کشورها مثل ترکیه، قطعات هم صادر می‌شود. با افزایش بهای تمام‌شده کالاهای این گروه و افت قدرت خرید خانوارها در بازار داخلی و کاهش رقابت‌پذیری محصولات تولیدی این گروه در بازارهای خارجی افت فروش و صادرات انتظارمی رود.

هرچند که این صنایع پس از خروج بسیاری از برندهای خارجی توانستند سهم خوبی از بازار داخلی را به دست آورند منتها رشد نرخ ارز، تورم بهای تولیدکننده و تورم عمومی کالاها این دستاوردها را تهدید می‌نماید. همچنین با از بین رفتن خوش‌بینی‌ها نسبت به رفع تحریم‌ها به دلیل حصول توافق، صادرات به برخی کشورها که به دلیل مشکلات سیاسی متوقف شده بود به‌طورکلی دور از دسترس فعالان این گروه خواهد بود.

 

*شامخ: شاخص مدیران خرید