دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری با تشریح وضعیت قطعهسازی در لوازم خانگی ادامه داد: مزیت صادراتی ما بیش از محصول نهایی در قطعه است.
به گزارش بهگزین به نقل از دنیای اقتصاد،علیرضاشهیدی افزود:برای محصول نهایی نیاز به برندسازی داریم ولی در قطعه سازی مزیتهای فوقالعادهای در مواد اولیه، انرژی، نیروی انسانی و غیره داریم که از این پتانسیل استفادههایی داشتهایم. بنابراین قطعهسازی ما میتواند شرایط بسیار بهتری داشته باشد؛ چرا که در حال حاضر بازارهای جهانی نیاز پر رنگی نسبت به تهیه قطعات دارند. بر فرض اگر یک دستگاه لباسشویی تولید میکنیم که ۳۰۰ دلار قیمت دارد، اگر بتوانیم ۳۰ دلار قطعه برای ساخت یک برند معروف صادرات داشته باشیم عملا ۱۰ درصد بازار صادراتی آن برند متعلق به ما خواهد بود و به این ترتیب ارزآوری خوبی هم خواهیم داشت.البته نگاه این مدلی در وزارت صمت نیست و بیشتر تمرکز آنها روی تولید نهایی است. این اتفاق به این دلیل است که بیشتر نگاه به آمارهای تولید محصول نهایی است. ما قطعهسازهای بسیار توانمندی داریم که با همین مشکلات فعلی، درحال صادرات محصول خود به اروپا هستند. البته تولید آنها به دلیل تحریمها، بهنام شرکتهای خارجی ثبت میشود. بنابراین قطعهسازی ما جایگاه بسیار مهمی دارد که میطلبد وزارت صمت نگاه خود به این صنعت را تغییر دهد.