![میزان صادرات لوازم خانگی قابل دفاع است میزان صادرات لوازم خانگی قابل دفاع است](http://behgozeen.ir/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20231124_141238.png)
صادرات لوازم خانگی در سال ۱۴۰۱ با رشد ۱۲ درصدی، حدود ۴۴۰ میلیون دلار ارز وارد کشور نموده است و رشد ۱۵ درصدی صادرات در سال ۱۴۰۲ پیش بینی می شود.
به گزارش بهگزین به نقل از اکونگار، بیشترین صادرات لوازم خانگی مربوط به یخچال و فریزر حدود ۶۴ درصد، تجهیزات سرمایشی و گرمایشی حدود ۱۶ درصد و لوازم خانگی کوچک ۷ درصد اختصاص دارد. تولید تلویزیون، کولرگازی و ماشین ظرفشویی در کشور رشد داشته و نیاز کشور به این محصولات بیشتر از تولید داخلی است.
با نگاه آماری و وضعیت فعلی کشور مثبت است از همین رو صادرات لوازم خانگی ایران قابل دفاع خواهد بود. در سالهای اخیر، صادرات لوازم خانگی ایران رشد داشته است که نشاندهنده توانایی صنعت لوازم خانگی ایران علیرغم فرسوده بودن دستگاههای تولیدی و بیشمار موانع موجود در رقابت با بازارهای خارجی و تأمین نیازهای بینالمللی است.
بر اساس این گزارش،اگر حمایت از تولید و تولیدکننده وجود داشته باشد یعنی سیاستگذاریهای صحیح و سیستمی در خصوص تسهیل در تامین قطعات خارجی و فرایند واردات به کشور و تخصیص ارز و رفع تحریمهای بینالمللی و تامین مواداولیه از بورس کالا و نه بازار آزاد (عرضه و تقاضا مواد اولیه متناسب در بازار) وجود داشته باشد، قطعا شاهد رشد و شکوفایی درخور صادراتی خواهیم بود که مستلزم پیگیریهای مستمر و اقدامات فوری و همکاری و هماهنگی همه دستگاههای ذیربط داخل کشور است. افزایش کیفیت و استانداردهای محصولات لوازم خانگی ایران میتواند به تقویت جایگاه صادراتی کشور کمک کند. همچنین تلاش برای بهبود فرآیندهای تولید، استفاده از فناوریهای نوین و رعایت استانداردهای بینالمللی و بستهبندی مناسب از جمله عوامل مهم در این زمینه است.
از سوی دیگر کاهش قیمت تمام شده محصولات لوازم خانگی ایران میتواند به تقویت رقابتپذیری در بازار جهانی کمک کند و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز میبایست برنامههایی برای پایین آوردن قیمت تمام شده محصولات و افزایش رقابتپذیری صادراتی تبیین و در مدت زمان کوتاه عملیاتی نماید چرا که سرعت رشد صادرات کشور در مقایسه با کشورهای توسعه یافته بسیار کم است.
اما موضوع دیگر آن است که در بازارهای جهانی، محصولات گوناگون با کیفیت و قیمتهای مختلف وجود دارند و قیمت امروز محصولات ایرانی با توجه به ارزش ریال نسبت به دلار و یورو به خودی خود مزیت رقابتی صادراتی را در بازارهای جهانی در این صنعت ایجاد کرده است و این صنعت شایسته حمایت است تا ارزآوری و به تبع آن اشتغال زایی نماید. نکته مهم دیگر آن است که نباید سیاستهای اقتصادی به صورت کوتاهمدت دچار تغییرات عمده و در نتیجه تغییر ارزش ارز نسبت به ریال شود، چرا که شرایط ثابت نگه داشتن قیمت محصولات در بازارهای جهانی بسیار حائزاهمیت بوده و بر تصمیمگیری خرید توسط مشتریان خارجی تاثیرگذار است.
بنابراین پیشنهاد می شود الگوهای موفق را سرلوحه حمایت از صادرات قرار دهند تا پیشرفت صادراتی محقق گردد که در این زمینه کشورهای چین و ترکیه الگوهای موفقی در حوزه صادرات هستند؛ از این رو شایسته است مدلهای آنها بررسی و در کشور اجرا شوند.
همچنین استفاده از برندهای معتبر و شناخته شده در بازار جهانی، به افزایش اعتماد مصرفکنندگان و تأثیرگذاری بر تصمیم خرید آنها کمک میکند. باید توجه داشت که Country Brand ما در برخی از بازارهای جهانی موانعی را برای تولیدکنندگان داخلی ایجاب کرده است. برای رفع مشکل صادرات محصولات بیکیفیت ایرانی یا محصولات با برچسبهای مختلف به کشورهای همسایه و لطمه زدن به اعتبار کالای ایرانی، راهحلهای بالقوهای وجود دارد.
لذا دولت میتواند مقررات سختگیرانهتر و اقدامات کنترل کیفیت را برای اطمینان از صادرات فقط محصولات با کیفیت بالا با نام تجاری قانونی اعمال کند. این میتواند شامل افزایش بازرسیها و حتی جریمهها برای شرکتهایی باشد که در حال صادرات محصولات کیفیت پایینتر (subpar products) از سطح تایین شده یا استفاده از برندهای نادرست هستند باشد.
همچنین تبلیغ محصولات ایرانی از طریق کمپینهای بازاریابی و نمایشگاههای تجاری میتواند به ارتقاء شهرت آنها و افزایش تقاضا برای کالاهای اصیل ایرانی کمک کند. این می تواند شامل همکاری با دولتها و سازمانهای خارجی برای نمایش کیفیت و اصالت محصولات ایرانی باشد.
در نهایت، تشویق و حمایت از تولید داخلی کالاهای باکیفیت میتواند به کاهش نیاز به واردات محصولات خارجی و افزایش دسترسی به محصولات اصیل ایرانی برای صادرات کمک کند. این میتواند شامل ایجاد انگیزه برای شرکتها برای سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه یا ارائه وام و کمکهای بلاعوض به مشاغل کوچک در بخش تولید باشد.